Hemmeligheden til at sove godt

Det er faktisk ikke raketvidenskab at sove godt

Med tanke på, at alle mennesker siden barnsben – uden undtagelser – har praktiseret det at sove som noget af det første i deres liv, kan det være imponerende at observere, hvordan så mange mennesker er dårlige til at sove godt, når de bliver voksne. 

Det er som om, at søvn bliver nedprioriteret, selvom det er SÅ vigtigt med en god nats søvn.

Var du for eksempel klar over, at alarmklokker og vækkeure er en relativt ny opfindelse?

Mennesker var indtil for bare hundrede år siden gode til at vågne af sig selv og få noget ud af dagen, uden der skulle elektroniske virkemidler til for at eksekvere den sekvens.

Så blev der stillet større krav til de almindelige mennesker, og tiden skulle udnyttes i hverdagene helt ned til de mindste minutter, og så blev søvnen noget afmålt noget, man skulle huske at afsætte et bestemt antal timer til hver dag.

De færreste af os glemmer nemlig ikke at sove – og man kan godt mærke forskellen uden – men rigtig mange af os mennesker er slemme til enten at komme for sent i seng, ligge og spekulere, når man burde sove, eller generelt bare ikke have de rette rammer til at sove korrekt under.

Man siger som udgangspunkt, at voksne mennesker skal have i gennemsnit otte timer søvn om natten, nogle mere og andre mindre.

Visse eksperter vil sige, at man kan spare søvn sammen til senere, men det aller bedste for at sove igennem vil altid være, at man får de sammenhængende nødvendige timers søvn om natten og på cirka de samme tidspunkter hver gang – også når man ikke skal på arbejde dagen efter.

Og det vigtige omdrejningspunkt for at få det til at lykkes er sengen.

Man skal glæde sig til at komme i seng i et soveværelse med de rette temperaturer og eventuelt mængde lys eller mangel på samme – men det er altid sengen, der her er i centrum.

Hvor vigtigt er det egentlig med den seng?

Det kan du blive meget klogere på af at læse her: https://trendsonline.dk/2018/01/18/treinnovativ-marketing-sunde-soevn/